Måltider og kosthold

Vi legger vekt på å gi barna gode matvaner og bidra til et sunt og variert kosthold. Vi ønsker å skape en god atmosfære rundt måltidet, et felles måltid der både barn og voksne spiser sammen og snakker sammen. Alle skal få nok tid til å spise seg mette og får oppleve felleskapet og glede ved det å samles rundt et bord til måltid. Her får barna også mye sosial og språklig læring.

FROKOST:

Barna har med seg mat. Det kan også være alternativer til brødskiven, f.eks. kornblandinger eller grøt.

LUNSJ:

Vi lager smørelunsj til barna tre dager i uken.

Hver fredag lager vi varm mat.

På utedagen har barna med seg matpakke.

Vi er en FISKESPRELL barnehage og serverer fiskeprodukter som pålegg på skiver og som varm mat annenhver fredag.

FRUKTMÅLTID:

Barnehagen kjøper inn frukt / grønsaker som vi skjærer opp og legger på fat. Her er det også mulig å spise litt brødskive / knekkebrød for de som ønsker det.

Vi serverer melk og vann til måltidene.

BURSDAGSFEIRING:

Bursdagen er en viktig opplevelse for det enkelte barn, og vi vil sørge for at denne dagen blir helt spesiell for barnet. Vi har en samling hvor barnet er i fokus. Vi synger bursdagssanger og barnet får en bursdagskrone. Det er godt å være midtpunkt en gang i mellom:)