Satsningsområde

VI har LEK og SPRÅK i fokus også dette barnehageåret. Vi leser bøker med barna og bruker mye sang og musikk i språkarbeidet vårt. Vi vil være voksne som oppmuntrer barna til å bruke språket aktivt i lek og samspill.

Vi ønsker at språkstimulering skal være en rød tråd gjennom hele barnehagehverdagen og prege alt samspill vi har med barna, både i planlagte og tilrettelagte aktiviteter, her-og-nå situasjoner, rutinesituasjoner, i lek og i andre hverdagssituasjoner.

Vi vil tilrettelegge for et språkstimulerende miljø for alle barn og oppmuntre til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med hjelp av språk, sang og musikk.

Barnehageåret 2018 - 2019 deltok barnehagen i utviklingsprosjektet, «Inspirerende leke- og læringsmiljø for alle barn», arrangert av Bergen kommune.

Hovedmålet med prosjektet var å styrke barnehagens leke- og læringsmiljø med utgangspunkt i barnehagens satsingsområder og barnegruppens behov.

Prosjektet hadde hovedfokus på barnehagens innemiljø, der prosessen var å utvikle både voksenrollen, barns medvirkning og det fysiske leke- og læringsmiljøet.

Hele personalgruppen deltok i prosjektet og fikk gjennom arbeidsprosesser, inspirasjonskurs, veiledning og oppfølging i barnehagen tilegnet seg nye erfaringer, ny innsikt og kunnskap.

Vi vil videreføre dette prosjektet og ta i bruk den kompetansen vi har tilegnet oss.