Pedagogikk

Omsorg - Trygghet - Trivsel

Vi ønsker at barna skal ha gode dager i barnehagen. Dager fylt med lek og læring, vennskap og glede, som gir dem gode barndomsminner.

Vi ønsker å skape et godt miljø, som legger grunnlaget for barns utvikling til selvstendige og skapende mennesker med evne til å ta vare på seg selv og andre.

Vi vil være tydelige og nærværende voksne for barna og gi dem trygge rammer hver dag.

Vi vil være en personalgruppe som lytter, støtter og utfordrer hverandre

Barns medvirkning

Vi ønsker å gi barna muligheter til å påvirke sin egen hverdag og barnehagens felles liv innenfor gitte rammer. Dette innebærer en holdning hos de voksne hvor en lar seg inspirere av barna, og tar deres initiativ og interesser på alvor. Tanken bak bygger på ideer om likeverdighet og respekt for hverandre.

Medvirkning handler om å bli spurt, bli lyttet til og akseptert som kompetente mennesker.

Det nye barnesynet krever at vi slipper barn til på en annen måte. Den generasjonen som vokser opp i dag, vil møte et samfunn der medvirkning og medbestemmelse er en naturlig del. Der det er forventet at de er engasjerte og kreative, inkluderende og fellesskapsbyggene.

En god barnehage gir barna frihet, med mulighet til å styre sin hverdag innenfor grenser som de kan mestre i forhold til alder og utvikling.

I forhold til barns medvirkning ønsker vi også å jobbe med å trekke barna inn i evalueringsarbeidet.