Tilvenning i barnehagen

Når barnet begynner i barnehagen, sier vi at vi har tre tilvenningsdager på "stor" avdeling - DAG 1 - DAG 2 - DAG 3. På "liten" avdeling har vi fire tilvenningsdager - DAG 1 - DAG 2 - DAG 3 - DAG 4. Noen barn vil trenge lengre tid på å bli trygg i barnegruppen.

Når dere kommer til barnehagen, vil dere bli møtt av barnets primærkontakt, som har ansvar for å hjelpe barnet til rette på avdelingen og følge barnet opp i hverdagen. I den første tiden vil det være primærkontakten som har mest med barnet å gjøre, slik at det knyttes nære bånd mellom dem. Dette er viktig for at barnet skal føle seg trygg i de nye omgivelsene. Vi legger tilrette for å skape gode dager i smågrupper (tilvenningsgrupper) med en voksen (primærkontakt).